Od záchrany Botas dělil Vasky prodej 8 000 zlevněných párů bot. A čas běžel… Během unikátního výprodeje jsme řídili velmi vysoké rozpočty a otestovali desítky různých typů reklam. Jakou strukturu kampaní jsme zvolili a jak jsme je optimalizovali, abychom dosáhli potřebného cíle? Přečtěte si, jak jsme postupovali krok za krokem. 👇
Když se o problémech Botas dozvěděl Vašek Staněk, zakladatel obuvnické značky Vasky a náš letitý klient, dlouho neváhal a rozhodl se pomoct. Přišel s nápadem výprodeje pro Botas. Jeho cílem nebylo nic menšího než získat potřebné finance na odkoupení legendární značky Botas.
Aby byla akce na záchranu úspěšná, potřebovali Vasky prodat 8 000 párů bot.
Zřejmě už to víte a my máme ohromnou radost, že to můžeme napsat znovu – podařilo se! 🙌 Jaká byla cesta k úspěchu z pohledu týmu, který řídil kampaně na Facebooku? Pojďte se na to s námi podívat.
Značku Vasky založil v roce 2016 Václav Staněk ze Zlína a navázal tak na místní obuvnickou tradici z dob Tomáše Bati. Produkuje poctivé kožené boty, u kterých zákazník ví, kdo a z čeho je vyrobil. Vasky prodaly už statisíce párů a do portfolia přidaly také oblečení, batohy a doplňky.
Botas představuje tradiční českou značku, která se výrobou bot zabývá už od roku 1949. Jejich botasky si obuli sportovní legendy včetně Emila Zátopka nebo Jaromíra Jágra. Společnost v únoru 2023 skončila v likvidaci, Vasky jí ale daly druhý život a naději.
Hledali jsme ty nejvýkonnější formáty použité během minulých akcí. Analyzovali jsme je z pohledu zvolené komunikace, cílení, optimalizace, škálování rozpočtů a dalších faktorů nezbytných pro úspěch naší mise.
Společně s Vaškem Staňkem jsme stanovili cílovou ziskovost pro každý kanál zvlášť a celkový obrat potřebný k záchraně značky Botas.
V týmu spravujeme rozpočty přes 320 milionů ročně. To už je hodně dat a know-how, o které se můžeme opřít. Dali jsme hlavy dohromady a nachystali optimální strategii pro Facebook, která doplňovala všechny ostatní kanály.
Kreativa má zásadní dopad na výsledky kampaně. Proto jsme této části společně s Vaškovou marketingovou agenturou inhubo věnovali velké množství energie. Víme, že se to vyplatí.
Cílem bylo najít rovnováhu. Potřebovali jsme dát Facebooku dostatek volnosti k nalezení těch správných lidí a zároveň chtěli maximálně využít potenciál segmentace reklam a publik v rámci testování.
Díky naší dlouhodobé spolupráci s Vasky jsme už s jejich grafiky na jedné vlně. Vědí, jaké podklady nám mají dodávat. Vždy ale testujeme, snažíme se ke každé reklamě přistupovat individuálně a hledat potenciál pro zlepšení.
V prvních podkladech nám u několika bannerů chybělo zdůraznění ukončení akce a větší testování různých kombinací.
Proto jsme v první vlně nechali vizuály vypracovat ve dvou stylech s využitím:
Každý styl měl 7 variant bannerů, na kterých se střídaly jednotlivé bestsellery.
Připravili jsme i další verzi, kdy jsme místo konkrétní slevy komunikovali „sleva až 33 %“ u pár vybraných modelů.
V průběhu akce jsme spouštěli i další kreativy, u kterých jsme kladli větší důraz na záchranu Botas a hráli si se sytějšími barvami.
Interní kreativní tým Vasek vše pružně zapracoval a za zlomek času odvedl fakt neuvěřitelný kus práce. Měli jsme připravenou širokou škálu bannerů a díky tomu jsme mohli hledat ty nejúspěšnější z nich.
Reels (krátká videa) jsou aktuálně jedním z nejvýkonnějších formátů v rámci facebookové a instagramové reklamy. Jejich využití jsme proto vnímali jako velmi důležité.
S produkcí máme zkušenosti a víme, co nejlépe funguje. Nechali jsme proto všechno na našem kreativním týmu a na nic nečekali. Čas neúprosně bojoval proti nám. Na přípravu jsme měli jen necelé 3 dny. Zvládneme to?
Ještě ten den jsme zajistili modely pro natáčení, vybrali nejprodávanější páry bot, domluvili počet videí, naplánovali lokace a časy. Další den už proběhlo natočení všech 8 videí. Všechno klaplo na jedničku, včetně počasí. A výsledek? 👀
Potřebujete s tvorbou Reels pomoct? Napište na info@petrhandlir.cz a třeba něco vymyslíme. 🤓
Bylo extrémně důležité, abychom se na ničem nezasekli, včas proběhlo schválení kampaní a plynulý start celé akce. Doporučujeme kampaně připravit přímo v reklamním účtu minimálně 24 hodin předem – aby je Facebook stihl schválit a vy měli jistotu, že se vše rozjede, jak má. ⏰
Uvědomovali jsme si, že máme díky velikosti akce a počtu podkladů opravdu neomezené možnosti a je jen na nás, jakou strategii propagace na Facebooku zvolíme. Nechtěli jsme nic podcenit a věděli, že nám v rukou leží obrovská zodpovědnost.
Bylo jasné, že s tak vysokými rozpočty oslovíme velké množství lidí. V takových situacích je klíčové mít připraveno dostatek kreativního obsahu. Reklamy se můžou snadno stát jednotvárnými a začít uživatele nudit. Četnost zobrazení totiž rychle roste.
Hlavním cílem byl prodej bot. Abychom se však neomezovali pouze na konverzní bublinu 🫧 a oslovili co největší část lidí na Facebooku a Instagramu, začlenili jsme do naší strategie různé další reklamní účely. To nám umožnilo doručovat reklamy i k jiným okruhům uživatelů.
U vyšších rozpočtů se kampaně často točí ve stejném publiku a jen zvyšují četnost zobrazení reklamy. Proto je dobré zapojit i další účely. Více důvodů, proč vám nemusí reklama na FB fungovat podle vašich představ, najdete ve videu.
Podkladů jsme měli k dispozici spoustu. Byla výzva vše efektivně otestovat a zároveň nevyčerpat příliš vysoký rozpočet hned první den akce.
Umožnilo nám to vymýšlet i různé vychytávky – pracovat s budováním vztahu zákazníka se značkou nebo používat více typů marketingových trychtýřů.
Více o strategii, práci s kreativou a se značkou najdete v case study Čokoládovny Janek. 🍫
Hned v prvních hodinách od startu se potvrdila naše očekávání – příběh mezi lidmi rezonuje a přitahuje spoustu pozornosti. 🙌 Jak ostatně řekl sám Vašek:
I my měli nepopsatelnou radost a intenzivně to v týmu prožívali. Výzvy milujeme a když mají navíc tak ušlechtilý cíl, je to hodně silné. Z pohledu náročnosti této akce na záchranu Botas jsme si tak v březnu střihli další vánoční sezónu. 🙃
Po nasbírání prvních dat jsme se spojili s dalšími členy týmu Vasek a ladili celková čísla v rámci celého marketingu.
Je extrémně důležité pohybovat se na hraně ziskovosti a nebýt „zbytečně ziskoví“, abychom dostali z akce skutečné maximum. Proto kampaně hlídáme průběžně, víckrát denně. Zároveň čerpáme z dat minulých akcí, snažíme se predikovat vývoj aktuálního dne a celé akce a dle toho optimalizujeme.
Proč se nevyplácí být na Facebooku zbytečně ziskoví? Celou myšlenku popisuje Petr v nedávném videu. Pokud vás zajímá více tipů, nezapomeňte YouTube kanál odebírat.
Poslední den kampaně bývá většinou silnější. Můžeme si tak v průběhu akce dovolit být i lehce pod požadovanou ziskovostí. Je to ale velké riziko a rozhodně se nevyplácí ho podstoupit bez zkušeností.
Během celého výprodeje nám pomáhala i synergie velkého množství PR výstupů – článků, rozhovorů a televizních reportáží.
Čísla vypadala slibně. Byli jsme na dobré cestě dosáhnout cíle.
Jednou z našich týmových hodnot je vždy pro výsledek udělat maximum. Bylo tak naprosto samozřejmé, že i když poslední den akce vycházel na neděli, celou jsme si ji vyhradili pro optimalizaci.
Poslední dny akce rozhodují. Celý týden si budujete publika, spousta lidí nákup zvažuje déle. A každý z nich musí vědět, že TEĎ je poslední šance.
Poptávka byla nakonec tak silná, že web několikrát za večer spadl. A to i přesto, že byly servery naddimenzované.
Vašek se rozhodl akci prodloužit o další 3 dny jako poděkování zákazníkům a také proto, aby si mohli všichni koupit své Vasky bez technických potíží. Hlavní motivací k prodloužení akce bylo však to, že se před prodejnami tvořily fronty a na některé zákazníky se nedostalo. Vzhledem k obrovské návštěvnosti na prodejnách Vasek tak nebylo možné dát všem plnou pozornost.
Dokážete si představit tu radost? Výsledky nakonec předčily očekávání a tvrdá práce všech v týmu se vyplatila. Vasky kupují Botas. 💙
Nejvýkonnější reklamou se jednoznačně stalo video připravené Vaškem ve spolupráci s agenturou inhubo, ve kterém popisuje příběh značky Botas a vše ohledně její záchrany.
Na tomhle příkladu je krásně vidět, že testovat se vyplatí. U dražších zimních bot byla absolutní sleva atraktivnější než u tenisek s nižší cenou, kde zafungovala spíše vysoká procenta. Celkově pak výrazně lépe fungovala kreativa s přeškrtnutou cenou, kde se nám dařilo násobně rychleji škálovat rozpočty a udržet si zajímavou návratnost než u kreativ s procentuální slevou.
U našich videí jsme otestovali 8 variant. 4 hlavní videa jsme ještě přestříhali do 2 různých variant, abychom si otestovali jiné začátky. Protože právě na prvních vteřinách záleží. Nakonec z toho vyšly 2 nejlepší verze:
Pro lepší představu toho, jak důležité je testovat – video níže mělo ve srovnání s těmi nejlepšími dvěma 2x horší návratnost.
Nezapomněli jsme ani na naše oblíbené generované reklamy s přelepkami. Testovali jsme klasický formát oproti prezentaci a formátu, kdy jsme do první karty přidali naše Reels videa.
Nejlépe fungovala klasická přelepka, což by mohlo někoho překvapit.
Jsme rádi, že jsme mohli přispět k dosažení cíle a zúročili naše zkušenosti se správou velkých rozpočtů. Šířit dobré věci, podporovat kvalitní projekty a pomáhat našim klientům v růstu se nikdy neomrzí. 🧡
Na závěr chceme vyzdvihnout neskutečné nasazení Vaška a celého týmu Vasek.
Patří jim obrovský respekt za to, jak rychle dokázali zareagovat na zprávu o úpadku Botas. Klobouk dolů! Je s vámi radost spolupracovat a už teď se těšíme, kam až to společnými silami dotáhneme! 🙌
Příběh Botasek teprve začíná, ale už teď za sebou mají kus cesty. Pozorně je sledujte, ať vám neuniknou jejich stylové kolekce.
Pokud vám naše práce dává smysl a chtěli byste pomoct s efektivitou kampaní na Facebooku, vyplňte poptávkový formulář. A třeba něco vymyslíme. 😉 Děkujeme za přečtení!
„Ten pocit, kdy klienti po spuštění Facebook reklam nestíhají vyrábět nebo shánějí větší sklady, se mi nikdy neomrzí.“