Jak s facebookovou reklamou předběhnout i ty největší konkurenty a stát se lídrem trhu? Dva roky spolupráce s VIF bohatě stačily, aby se z desítky zákazníků staly desítky tisíc a ze statisícových milionové rozpočty. Když čísla takhle rostla, začaly padat i jiné než strategické návrhy 🙃.
Ze startupu se během 2 let stala jednička na trhu v oblasti sportovních slunečních brýlí s měnitelnými skly, které ladí k jakémukoli outfitu. Vyladěnost produktu potvrzuje i 75 000+ spokojených zákazníků, nadšení ambasadoři a partnerství s TOP českými sportovci. Dokonce i 8 olympioniky. Jako první česká značka se dostali do nabídky Decathlonu a tam rozhodně nekončí.
Nestává se moc často, že bychom šli do spolupráce s jen 2 měsíce starým projektem. Když nám ale Jakub Lorenc v únoru 2022 zavolal, přesvědčil nás obrovský potenciál, který ve svých sportovních brýlích viděl. a měl pravdu.
Pustili jsme se do analýzy historických kampaní, abychom co nejlépe navázali na klientovy zkušenosti a data. Už před spoluprací si kampaně rozhodně nevedly špatně. To nám pomohlo rychleji navázat pokročilejšími technikami práce s výkonem a značkou. Prostor pro zlepšení podle nás byl v rozpracování reklam po technické i kreativní stránce a samozřejmě v testování.
Už první výsledky oslnily tak, že to chtělo sluneční brýle VIF.
Optimalizací jsme dosáhli natolik lepších výsledků, že jsme mohli více investovat, a tak i ještě více testovat. Dokonce i nás překvapilo, jak dopadly některé testované kreativy, ale dostali jsme od klienta maximální důvěru, což nakonec vedlo k maximalizaci výsledků.
Jednoproduktové eshopy jako VIF vyžadují oproti komplexním eshopům velmi individuální strategii. Je u nich extrémně důležité znát velmi dobře zákazníka, jeho nákupní chování a samotný produkt. Soustředěním se na jasně ohraničený sortiment pak vzniká větší prostor pro testování a kreativitu.
Nemá smysl aplikovat jakékoli obecné poučky a strategie, které by fungovaly u eshopů s širší nabídkou, například využívání generovaných reklam. Neumožňují totiž efektivně a podrobněji komunikovat hlavní benefity produktu, jako stylový vzhled nebo super materiály. Velmi dobře to ale umí třeba video nebo banner.
Hned na začátku nás napadalo milion způsobů, jak lépe uchopit komunikaci jednotlivých produktů. Věděli jsme, že právě rozpracování kreativy bude mít jeden z největších potenciálů vyšvihnout byznys na vyšší úroveň. Tady je ukázka proměny vizuálů, která mluví za vše.
VIF nabízí zákazníkům obrovské množství výhod. Bylo proto důležité ty nejatraktivnější z nich efektivně odkomunikovat v reklamách, aby zákazník na první dobrou pochopil, o jak zajímavou nabídku se jedná. Získali jsme tak vyšší proklikovost reklam → levnější návštěvnost → zaujatější návštěvníky → lepší konverzní poměr → a konečně – více zákazníků.
Místo střílení od boku a postupného zkoušení čehokoli, co by mohlo fungovat, jsme měli jasnou představu o všech směrech a druzích kreativy, se kterými budeme chtít pracovat. Věděli jsme totiž, že rozdíl v úspěšnosti jednotlivých kategorií reklam může být obrovský. Nápadů jsme měli spoustu, tak tady jen pár ukázkových.
Úspěch VIF rozhýbal i nápad zapojit do produktové komunikace videa. Pustili jsme se do realizace a od dynamických sestřihů z fotek nebo bannerů jsme se dostali až k produktovým reels, které dosahovaly dokonce vyššího výkonu než videa influencerů a dodnes jsou stěžejní částí naší strategie.
Produktová reels tvoříme pro více našich klientů už 2 roky, protože mají obrovský potenciál přinášet super výsledky. Přestože naší expertízou je výkonnostní marketing, naučili jsme se tyhle kreativy tvořit sami na základě zkušeností a spousty dat nasbíraných z kampaní pro značky jako BrainMarket, Angry Beards, Vasky, Čokoládovna Janek a další české lovebrandy.
Podívejte se, co jsme vytvořili už na začátku spolupráce se značkou VIF.
Více tipů jak tvořit zisková reels si můžete přečíst v našem dalším článku.
Chcete výkonnější reklamy na Facebooku?
Vyzkoušejte produktová videa 🎥
Už od začátku spolupráce nám dal Jakub obrovskou důvěru.
To neměl říkat. 😁 Nečekali jsme ani vteřinu a pustili se do velkého testování.
Buď můžete věřit, že něco bude fungovat lépe, nebo si to ověřit. Věděli jsme, že rychlost a efektivita testování nás může neskutečně posunout k lepším výsledkům. Čím dříve zjistíme, co funguje, tím dříve na to můžeme navázat a více vydělat. Nakonec tak získáme větší budget k investici do marketingu, což povede k rychlejšímu růstu. Rozdíl ve výsledcích pak může být obrovský.
Průběžně jsme si proto připravovali a testovali stovky různých variant a druhů reklam.
Abychom dosáhli prakticky nemožného, pohybujeme se dlouhodobě na hranici možného počtu reklam. a nevzdáváme se naší Mety, i když nás sama upozorňuje, že se blížíme limitu.
Neusněte na vavřínech a pořád testujte nové nápady. Rozdíly mezi jednotlivými typy reklam můžou být obrovské. Proto je důležité neustále hledat nové cesty a challengovat i ty nejlepší reklamy. Tohle nikdy nekončí.
Když chcete mít u tvorby a testování různých kreativ z čeho vycházet, nepotřebujete stovky různých fotek a videí. Více podkladů je samozřejmě vždycky fajn, ale nezapomínejte, že i jedna fotka stačí k vytvoření několika různých reklam. Jednoduše použijete jiné texty, barvy, fotku různě přiblížíte a video jinak střihnete, aby se lišily jeho první 3 sekundy. Být kreativní znamená i dokázat pracovat s tím, co zrovna máte.
Po testování získaná data maximálně využíváme a neustále rozpracováváme ty nejlepší reklamy do dalších variant podle našich hypotéz, co by mohlo fungovat ještě lépe. Tady jsme například testovali nejúspěšnější claim a vítěze následně zvěčnili na dalších kreativách.
Čím déle se reklamě na Facebooku a Instagramu věnujeme, tím spíš si uvědomujeme, že nemáme patent na rozum. Bez předsudků proto zkoušíme nejrůznější varianty, které by mohly fungovat a orientujeme se čistě podle čísel. Zvlášť když jste začínající značka, není pro emoce a domněnky prostor. Co se vám na první dobrou nemusí líbit, může nakonec překvapit. Vyhrála to u zákazníků VIF podle vás jednodušší reklama vlevo nebo ta propracovanější vpravo?
Vsaďte na autenticitu. Místo načančaných profesionálních fotek otestujte i amatérské fotky na mobil nebo od svých zákazníků. Výsledky vás možná překvapí.
Na Facebooku je spoustu možností, jak cílit kampaně. Přestože VIF byly původně brýlemi pro cyklistiku a běh, vyplatilo se nenechat se tím omezovat a využít potenciál oslovit větší masu lidí odprezentováním brýlí z různých úhlů. Doslova. Třeba jako doplněk na procházku po městě nebo na outdoor.
Nejlepší zkušenosti máme s cílením na sportovní zájmy, podobná publika nebo taková, kde definujeme jen aktivnější věkovou skupinu. Zároveň ale pracujeme s cílením, které vychází ze samotného vizuálu reklamy. Ta si svoji cílovku na Facebooku totiž najde sama. Jak?
Zjednodušeně řečeno vycházíme z myšlenky, že milovníky psů osloví spíš reklama, kde bude pes. Pokud do reklamy dáme kolo, přitáhne zase největší pozornost mezi cyklisty. Vizuálem určujeme, kdo se bude o reklamy nejvíce zajímat. Rozdíly ve výsledcích u těchto cílových skupin mohou být diametrálně odlišné.
Pomocí vizuálů tak s VIF dlouhodobě testujeme nejrůznější kombinace a možnosti využití jejich produktů pro různé cílové skupiny. Dokážeme tak efektivně oslovit širší spektrum potenciálních zákazníků a optimalizovat kampaně, aby maximálně fungovaly.
Jak to vypadá?
Zamyslete se, jaké všechny cílové skupiny můžou váš produkt využít a otestujte to v reklamách. Lidé u scrollování na sociálních sítích nepřemýšlí. Nenapadne je, kde všude nebo komu z jejich blízkých by se produkt mohl hodit.
Dlouhodobá reklama
Tip na dárek
Ze zkušenosti víme, jak moc důležitá a citlivá je práce se značkou v dlouhodobém úspěchu každého projektu. s Jakubem z VIF jsme se od prvního dne spolupráce shodovali, že vše, co spolu budeme tvořit, bude s ohledem na udržitelnost a budování značky.
I bez rozpočtu na rozsáhlé brandové kampaně chytře pracujeme s tím, co máme. Využíváme technik a možností, pomocí kterých dokážeme efektivně budovat značku, aniž bychom museli investovat statisíce do příprav.
Nenechte se odradit prezentacemi na konferencích, jak budují značky velké firmy, když je to zatím mimo vaše možnosti. Najděte si své cesty, které si můžete dovolit. Jen pozor! Efekt brandových kampaní se nedá krátkodobě doměřit, proto je velmi jednoduché pracovat s nimi špatně a vyhazovat peníze oknem. Což se bohužel děje velmi často.
Domluvili jsme se, že do struktury reklam VIF dlouhodobě zapojíme i kampaně na podporu značky a se slevami budeme pracovat jen opravdu výjimečně. O to větší úspěch klientův rychlý růst je.
Na slevách není nic špatného, ale je třeba přemýšlet. Jsou obory, ke kterým slevy neodmyslitelně patří. Pokud ale něco vyrábíte a budujete svou značku, točení jedné slevy za druhou může být nebezpečné. Slevy dokážou projekt velmi rychle rozjet. Bez nich má ale značka v očích zákazníků větší hodnotu a je dlouhodobě udržitelnější. Točit slevy nebo být bez nich? Ani jedno není špatně nebo dobře. Je to vaše strategické rozhodnutí, které má své výhody i nevýhody.
Více o práci se značkou, jak u našich klientů přemýšlíme nad garancí výsledků nebo jestli Facebook opravdu vymírá, si poslechněte v podcastu 69 dní po splatnosti.
Kromě konverzních kampaní, kde nám Facebook hledá lidi, kteří u VIF budou nakupovat, jsme zapojili i další reklamní účely, díky kterým jsme schopni oslovit i publika mimo naši bublinu. Výhodou těchto účelů jsou větší možnosti testování a segmentace publik. Dokážeme tak na jednotlivé cílové skupiny komunikovat trochu jiný obsah.
Na publika složená z lidí, kteří viděli aspoň 15 sekund nebo 25 % celkové délky brandového videa následně cílíme remarketing, kde dále prezentujeme kvality značky nebo vyzdvihujeme bestsellery.
Funguje takzvaný social proof. Na lidi, kteří by značku viděli poprvé, dobře působí, když vidí komentáře spokojených zákazníků nebo i těch nespokojených, na které firma dobře reaguje. Mají tak větší jistotu, že se jedná o kvalitní produkt a spolehlivý e-shop.
U VIF jsme si ověřili, že to funguje na 100 %. Některé extra úspěšné kreativy si drží svůj výkon i přes 2 roky. Která reklama by spíš oslovila vás a jaký dojem by na vás značka udělala?
1. Nerozdělujte rozpočet mezi nepřeberné množství reklam, kde by u každé bylo jen minimum interakcí.
2. Duplikujte reklamy přes jejich ID. Pokud máte úspěšnou reklamu a chcete ji škálovat nebo cílit na jiné publikum, zkopírujte si přes Náhled a zobrazení reklamy na Facebooku její ID (je součástí URL). U nové reklamy pak zvolte “Použít stávající příspěvek” a vložte ID do sekce Zadat ID příspěvku.
Taková naše masterclass práce s interakcemi je i referenční příspěvek, který u klientů často aplikujeme. Jedná se o reklamu, kterou cílíme na zákazníky a prosíme je o sdílení své zkušenosti s nákupem. Následně post zacílíme na aktuální návštěvníky webu, aby se sami přesvědčili, jak jsou zákazníci spokojeni. U klientů s větší zákaznickou základnou to funguje skvěle!
Referenční příspěvek se skvěle hodí i do tzv. remarketingové sekvence. Cílem takové kampaně je návštěvníkům webu efektivně odprezentovat příběh značky. Každému návštěvníkovi se po pár dnech odkrývá kousek skládačky a na konci reklamní sekvence je uživatel, který pochopí, jaké jsou principy a hodnoty značky. Vytvoří si k ní tak úplně jiný vztah než při první návštěvě webu.
VIF zvládl za 2 roky předběhnout všechnu svou konkurenci. Spendy jsme dostali z desítek tisíc měsíčně na miliony, desítky zákazníků na 75 000+ a firma neustále meziročně roste. Nejlepších výsledků dosáhnete, když spolupracujete s klientem, který vám naprosto důvěřuje, je otevřený novým nápadům, a zároveň vám připravuje ideální podmínky. Zatímco jsme nastavovali, testovali a tvořili, Jakub z VIF makal na vývoji nových top produktů, podporoval české sportovce, dostal svoje brýle do Decathlonu, zlepšoval UX eshopu a postupně tak za ním rostla skupina nadšených ambasadorů, stejně tak jako první profesionální čistě ženský cyklistický tým v ČR.
Nám zbývalo už jen všechno dostat mezi co nejvíce lidí a maximálně tak vytěžit potenciál projektu. Stát se ze startupu lídrem trhu za tak krátkou dobu je ale výsledkem hodin práce nejen s Facebook Business Managerem. Jsme vděční, že jsme v tom s Jakubem mohli od začátku být a sledovat celý příběh jeho růstu, který ještě určitě ani zdaleka nekončí.
Pokud vám naše práce dává smysl a chtěli byste pomoct s efektivitou kampaní na Facebooku, vyplňte poptávkový formulář. a třeba něco vymyslíme. 😉
„Ten pocit, kdy klienti po spuštění Facebook reklam nestíhají vyrábět nebo shánějí větší sklady, se mi nikdy neomrzí.“